به گزارش حوزه سیاست خارجی عصر اهواز، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در حاشیه کنگره پرسش مهر ۱۶ که در سالن اجلاس سران برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد خبر یکی از خبرگزاری های آمریکایی مبنی بر وجود سند محرمانه درخصوص برنامه هستهای ایران گفت: همه رسانههای دنیا تمام سند را ندیدهاند تا از افتخاری که دوستان مذاکره کننده ایجاد کردند، باخبر باشند.
وی اظهار داشت: همه رسانههای دنیا تمام سند را ندیدهاند تا از افتخاری که دوستان مذاکره کننده ایجاد کردند، باخبر باشند، ولی با این وجود همه رسانهها میگویند؛ ایران بعد از ۱۰ سال به سرعت به سمت غنی سازی صنعتی میرود.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: وقتی تمام این سند منتشر شود، مشخص می شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید.
آسوشیتدپرس ادعا کرده است که به سندی دست یافته است که نشان میدهد محدودیتهای اعمال شده علیه برنامه هستهای ایران در چارچوب برجام، پیش از پایان مدت اعتبار ۱۵ ساله این توافق، کاهش خواهد یافت و این مساله توانایی تهران برای ساخت یک بمب اتمی حتی پیش از پایان مدت اعتبار توافق هستهای را افزایش خواهد داد.
این سند ظاهرا تنها بخش مربوط به توافق هستهای ایران و قدرتهای جهانی است که هنوز به طور علنی منتشر نشده است. یک دیپلمات که بیش از یک دهه بر روی برنامه هستهای ایران تمرکز داشته است، این سند را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده است. یک دیپلمات دیگر نیز که این سند را در اختیار داشته، درستی آن را تایید نموده است.
ظریف همچنین درباره گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نقشی در تدوین برجام نداشته است و همانطور که مشاهده شد کاری کردند که خیلی منفعتی برای اجرای اجرای برجام نداشته است و مشخص شد که کار مفیدی هم نیست.
وی درباره اتهامهای وارد شده به ایران در این گزارش به خصوص فرستادن سلاح به عراق نیز تصریح کرد: در بیانیهای که همزمان با قطعنامه ۲۲۳۱ صادر کردیم، اعلام شد که به اقدامات خود در مقابله با تروریسم ادامه می دهیم و این سیاست ما است و ارتباطی با برجام ندارد.
انتهای پیام/
جیگیلی...
ما را در سایت جیگیلی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 109 تاريخ: سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 18:56